DE BESTE BESPAARTIPS DIRECT IN JE MAILBOX? ABONNEER JE DAN NU OP DE NIEUWSBRIEF ONDERAAN DE HOMEPAGE!

Leven Met Korting » Winkelen » Kopen & Verkopen » Geld besparen met Garantie

Geld besparen met Garantie

100% garantie.

Europese & Wettelijke Garantie

Bij de aankoop van een product zit normaliter 2 jaar Europese garantie, maar volgens de Nederlandse wet heb je garantie voor zolang het product mee hoort te gaan. Na de periode van 2 jaar heb je dus nog recht op een gratis reparatie of vervanging van het product indien het langer dan 2 jaar hoort mee te gaan. Wel is het nu aan jou om aan te tonen dat de schuld bij de fabrikant ligt en niet bij jou.

Verkopersgarantie

Er zijn 2 soorten garantie, namelijk verkopers- en fabrieksgarantie. Het enige verschil is dat bij de een de garantie wordt aangeboden door de verkoper en bij de ander door de fabrikant.
Bij een defect product klop je in eerste instantie altijd aan bij de verkoper van het product, ook al zit er fabrieksgarantie op. Je bent immers een koopovereenkomst met de verkoper aangegaan.

Fabrieksgarantie

Vaak kun je ook buiten de verkoper om aanspraak maken op de fabrieksgarantie, mits dit wordt ondersteund door de fabrikant. Vaak hebben grote merken zoals Philips, Sony en Siemens een eigen servicedesk die garantie claims in behandeling nemen. Dit heeft als voordeel dat de de verkoper wordt overgeslagen, waardoor de garantieafhandeling vaak sneller verloopt.

Garantie bijkopen

Tegenwoordig bieden ook veel winkels het extra bijkopen van garantie aan. Pas hier mee op! Het moet immers een toevoeging zijn op de wettelijke garantie die je al hebt, deze geldt voor de periode waarin het product dient mee te gaan. Ook worden veel schades, die kunnen ontstaan aan een gekocht product, gedekt door andere verzekeringen zoals je inboedelverzekering of reisverzekering. Dus voordat je extra garantie bij koopt, controleer eerst of het niet al wordt gedekt door de wettelijke garantie of door een lopende verzekering.

Levensduur Product

Hoe lang het meegaat verschilt namelijk per product, zo gaat een tv langer mee dan een paar schoenen. Als het product ouder is dan 2 jaar wordt er vaak wel rekening gehouden met de afschrijving. Als bijvoorbeeld het product €1000,- heeft gekost, 4 jaar oud is en het zou 8 jaar mee moeten gaan dan zou je €1000,- / 8 jaar = €125,- × 4 jaar = €500,- terug moeten krijgen. De eerste 4 jaar heb je het product namelijk al kunnen gebruiken, dus wordt dit in mindering gebracht.

Bewijslast

Kassabon

Wil je aanspraak maken op je garantie dan heb je natuurlijk wel een aankoopbewijs nodig in de vorm van een kassabon, factuur of een ander bewijs van aankoop, zoals bijvoorbeeld een rekeningoverzicht van de bank met daarop de betreffende transactie. Tegenwoordig zijn er ook winkels met apps waarin kassabonnen worden opgeslagen, zoals de app van Lidl. Ook zijn er winkelpassen waarmee de transacties kunnen worden geraadpleegd door de winkel zelf, zoals de familiepas van IKEA. Ook in je online account van een webshop kun je je factuur downloaden.

Kassabonnen scannen

Facturen raken snel kwijt of je verliest het overzicht. Een handige manier om dit te voorkomen is om deze in te scannen met een scanner of er een foto van te maken. Ook zijn er apps verkrijgbaar om deze bonnen en facturen als het ware in te scannen, zoals bijvoorbeeld Microsoft Office Lens en Adobe Scan. Deze apps bakenen met een kader de randen van de bon of factuur af en maken dan een uitsnede van de foto met alleen de kassabon of factuur. Microsoft Office Lens en Adobe Scan slaan de scans ook online op, wat als voordeel heeft dat je de kassabonnen en facturen altijd bij de hand hebt op elk apparaat. Ook is er tekstherkenning aanwezig, dus informatie uit de scans kan gewoon gekopieerd en geplakt worden. Zorg wel voor een scherpe en goed belichte scan voor een zo goed mogelijk resultaat. Geef de kassabon of factuur een duidelijke naam, zoals: merk en type product, naam van de winkel en de datum van aankoop. Bijvoorbeeld “Philips Senseo Quadrante HD7865/60 - Bol.com - 01-01-2019”. Sorteer ze eventueel ook in mappen met duidelijke omschrijvingen, zoals “Naam Winkel ► Type Product”.

Binnen of Buiten Garantie

Binnen Garantie

Als je het product in de winkel hebt gekocht dan kun je er uiteraard mee teruggaan naar de winkel, gewapend met de kassabon. Als je het online hebt gekocht kan je een bericht sturen via e-mail, post, social media, Consumentenbond Klachtenkompas of je kunt contact opnemen met het keurmerk van de winkel, als laatste kun je aanspraak maken op je rechtsbijstandverzekering indien je deze hebt afgesloten.

Buiten Garantie

Ook buiten de wettelijke EU-garantie van 2 jaar heb je in Nederland garantie zolang het product hoort mee te gaan. Als je het online hebt gekocht, stuur je een bericht naar de webshop met een omschrijving van de klacht met als bijlagen: de factuur en eventuele foto’s van het defect. Vermeld in ieder geval de aankoopdatum, merk en type product, de prijs en het defect. Vermeld ook dat het product een x-aantal jaar dient mee te gaan en dat je daarom nog recht hebt op garantie. Verwijs eventueel naar deze officiële website van de overheid waarin alles duidelijk wordt uitgelegd. Mijn ervaring is dat veel winkeliers het niet weten of dat ze zich van de domme houden als het gaat om wettelijke garantie. Wordt er niet gereageerd, stuur dan een aangetekende brief. Ook hiervan kun je een voorbeeldbrief downloaden. Is het nog steeds niet opgelost probeer dan eens het Klachtenkompas van de Consumentenbond. Als laatste redmiddel kun je de rechtsbijstandverzekering inschakelen, mits je die hebt.

Aanspraak maken

E-mail

E-mail de webshop met een omschrijving van de klacht met als bijlagen: de factuur en eventuele foto’s van het defect. In de mail vermeld je in ieder geval de aankoopdatum, merk en type product, de prijs en het defect.

Social Media

Garantie kun je ook via social media afhandelen, bijvoorbeeld via het Facebook of Twitter account van de winkel. Publiceer het bericht wel publiekelijk zodat ze worden gedwongen om te reageren. Winkels zullen vaak snel reageren i.v.m eventuele slechte publiciteit.

Post - Aangetekende brief

Ook kun je een aangetekende brief versturen naar de winkel in kwestie. Je kunt hiervan eventueel een voorbeeldbrief downloaden. Mocht de eerste brief geen soelaas brengen, geef de verkoper dan een laatste kans door deze voorbeeldbrief te gebruiken. Geeft de verkoper hier ook geen gehoor aan, ontbindt dan de koopovereenkomst door middel van deze voorbeeldbrief. Het voordeel hiervan is dat de ontvanger hiervoor moet tekenen en nooit kan zeggen dat de brief niet ontvangen is. Het nadeel van een aangetekende brief zijn de kosten, deze zijn op het moment van schrijven bij Post.nl €8,45.

Consumentenbond Klachtenkompas

Het Klachtenkompas is een initiatief van de Consumentenbond. Hier kun je een klacht indienen bij 4604 verschillende winkels waarbij de Consumentenbond meekijkt. Volgens de Consumentenbond is de kans op een oplossing via Klachtenkompas groot.

Webwinkel Keurmerk

Nog steeds geen bericht? Kijk dan of er een webshop keurmerk op de website staat, hiermee kun je contact opnemen bij een geschil. De kans is dan groot dat het geschil wel wordt opgelost. Voorbeelden hiervan zijn Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Thuiswinkel Keurmerk, WebwinkelKeur en Qshops Keurmerk.

Rechtsbijstand

Kom je er met de verkoper niet uit, dan kun je ook je rechtsbijstandverzekering aanspreken - als je die hebt. Deze kan je advies geven over wat de vervolgstappen zijn om je gelijk te halen, zoals het schrijven van een aangetekende brief. Uiteindelijk, als je alles hebt gedaan wat in je mogelijkheid ligt, kan de verzekering een rechtszaak beginnen mits het schadebedrag hoog genoeg is. Is dit niet het geval dan zal de rechtsbijstandsverzekering je vaak het schadebedrag uitkeren. Een aanrader is de rechtsbijstandverzekering van de vakbond CNV, deze is namelijk gratis voor leden. Ik heb er zelf al een paar keer gebruik van gemaakt.

Consumentenbond.nl

Juridisch Advies

Rijksoverheid.nl

Bescherming Consument

Eigen Ervaring

Enkele jaren geleden heb ik een fiets gekocht bij Prijskiller.nl, deze begon binnen enkele maanden overal te roesten. Na het schrijven van een e-mail met bijbehorende foto’s en factuur kreeg ik te horen dat dit niet onder de garantie viel. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de rechtsbijstand van de CNV, zij attendeerden mij erop dat ik in mijn recht stond en dat ik het eerst met een aangetekende brief moest proberen. Daar werd vervolgens helemaal niet op gereageerd, dus belde ik maar weer met de verzekering. Deze besloot de nieuwwaarde te vergoeden, maar niet over te gaan tot een rechtszaak vanwege het te lage bedrag. Uiteraard, mocht Prijskiller met een vergoeding komen, dan moest dat wel worden verrekend met het uitgekeerde bedrag.

Deel deze pagina:

E-MailFacebookInstagramTwitter